Clubavond 12 april: minimalisme

“Minder is meer” hoorden we Johan van der Wielen zeggen tijdens onze clubavond van maart. Alsof hij wist dat we vervolgens aan de slag gaan met minimalisme…

12 april gaan we minimalistische foto’s bespreken. Ga daarom lekker aan de slag met het onderwerp minimalisme.

Lever jouw foto uiterlijk Tweede Paasdag 5 april 2021 aan bij Diane. Haar mailadres heb je misschien nog van de vorige keer en anders is deze in de ledenlijst terug te vinden.

Minimalisme is het fotograferen van niets, althans bijna niets. Meestal ligt de focus op slechts één onderwerp. Door de zogeheten negatieve ruimte eromheen, wordt het beeld gereduceerd tot de essentie. Afleiding vermijden waardoor alleen het belangrijkste overblijft. ‘Less is more’ ofwel ‘minder is meer’.

Aldus Frank Peters op zijn website. Kijk er ook eens voor wat foto’s die je mogelijk inspireren. Voor de duidelijkheid: we doen de fotobespreking de volgende keer weer zelf.

Wil je nog wat meer informatie, tips of voorbeelden over minimalisme in de fotografie? Neem dan bijvoorbeeld een kijkje op de volgende websites:

• Minimalistisch fotograferen, zo doe je dat; aldus René Alblas op de website van Magazine Roots.
  • Expertuitdaging: minimalisme gebruiken voor je landschapsfoto’s; door Eline Snips op Zoom.nl.
  • Minimalisme in de kunst / fotografie, beschouwingen; door de Fotokring Geleen / Jos Solberg.
  • Fotografiechallenge Minimalistisch van Vink Academy: bekijk de toelichting en de mogelijk inspirerende resultaten.

Heb je zelf tips voor anderen? Of wil je graag wat overleggen met je mede FCB-leden over het onderwerp? Maak dan gebruik van ons forum. Net als eerder voor High-Key kun je op het forum je vragen en opmerkingen kwijt, voorafgaand aan de clubavond van 12 april. Lees bij voorkeur ook regelmatig wat andere FCB-leden te vragen of te zeggen hebben.

Uiterlijk woensdag 7 april 2021 vind je alle ingezonden minimalistische foto’s terug op onze website. Dat is dus vóór onze clubavond van de 12de. Iedereen die dat wil, kan vooraf de foto’s alvast rustig bekijken. Wat vind je de sterke punten van de foto en waar zie je misschien een mogelijkheid om de foto nog sterker te maken? Zodat we er samen weer een leuke fotobespreking van kunnen maken!

NB. Zorg bij voorkeur dat je foto aan de langste zijde 1800 tot 3600 pixels is. Met een bestandsgrootte van maximaal 4 mb. Weet je niet hoe je de grootte aanpast? Negeer dan dit verzoek of stel een vraag op het forum. Vermeld op het forum er ajb bij welk fotoprogramma je gewend bent te gebruiken.

Eén antwoord op “Clubavond 12 april: minimalisme”