Centraal Thema: Gobo’s

De lezing op de Fotoclub over gobo’s door gastspreker Gerhard de Wit was echt iets voor mij om daarmee aan het werk te gaan. Ik ben eerst op internet naar informatie gaan zoeken over wat houdt een Gobo eigenlijk in ook een You tube filmpje bekeken over hoe maak je zelf een Gobo.

Ik heb een kleine beeldprojectior gekocht met één set gobo’s die in de gobohouder passen een houder voor een gobo en een tweede houder om een dia in te plaatsen.

Ik ga het proberen en ik pak mijn Canon Camera, statief en losse flitser en een losse EF-S lens van Cannon. Hoe groter het maximale diafragma is hoe meer licht the SPIFF-Y Light Blaster zal doorlaten. De losse flitser plaats je ook in de Blaster beeldprojector…

Ik maak een foto ik zie wel de Gobo met het hek erop, maar ik zie ook nog een witte cirkel erachter dat is niet de bedoeling. Het lijkt wel de maan. Ik mocht van Gerhard altijd contact zoeken en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Hij was nieuwsgierig naar de gang van zaken als fotograaf, hij vond het een natuurlijke foto maar wist het ook niet en hij dacht ook aan een maan.

Opeens kwam Rieneke Jong op de clubavond, zij is ook lid, naar mij toe en zei jij weet al zoveel van gobo’s af ik vind het ook boeiend en ik vertelde dat ik niet verder kwam en ze zei ik ga je verder helpen hoor. We hebben het euvel gevonden ik had de losse flitser achterstevoren in de Blaster geplaatst… lachen natuurlijk.

Gobohouder
Diahouder
Hoe je hem in elkaar zet

E-mail contact gezocht met zeer behulpzame Gerhard hij zegt: ”Eerst het onderwerp goed uitlichten en daarna het effect-licht op achtergrond of ondergrond uitwerken”. Het gaat er toch ook om wat je op de voorgrond zet en dat wil je nog verfraaien met een effect-lichtje zoals een Gobo.

Nu verder weer aan het werk: We maakten weer gebruik van mijn losse opvouwbare fotostudio 60 x 60 cm met losse ledlampjes. We kozen voor twee beeldjes van Maria en Theresia die ik in Lourdes had gekocht en de Gobohouder met het hek en bij de ander foto de diahouder met de dia van een soort bos dat gaf meer sfeer. Instellingen: Flits ETTL +3, ISO 800, op de P-stand, 1/60 sec, F/4, Autofocus handmatige selectie met pijltje doorschuiven, groothoek, beeldstabilisatie aan, brandpuntafstand 18mm.

We hadden handen te kort het was allemaal geen stabiele opbouw.

“De centrale beeldjes komen niet zo goed uit die missen nog een betere belichting, maar Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd, daar zou ik nu mijn aandacht op richten, dit kan ook met gewone lampjes, hoor. Veel succes.” mailde Gerhard.

Beeldje met gobohouder
Beeldje met diahouder

Wat een positieve begeleiding toch van die Gerhard.

Vrolijke Fotogroet van Rieneke en Bea