De fotoclub Bilthoven bestaat nu al 40 jaar. We vonden dat uiteraard een reden om een feestje te gaan houden maar de Corona maakte dat onmogelijk. Dus verzonnen wij een andere manier om toch even aandacht te besteden aan dit jubileum en aan de, daarbij behorende, afgelopen jaren.
We hebben ieder clublid een exemplaar van een oude ‘Cameraad’ (jaren lang was dat hét clubblad van de fotoclub) bezorgd en gevraagd dit nummer als inspiratiebron te gebruiken bij het maken van een foto.
Een groot aantal leden heeft zich daar mee bezig gehouden; ieder weer op zijn eigen unieke wijze.
Op deze onderstaande pagina staan de foto’s. In de bijgaande tekst lees je iets over de keuze van de fotograaf van hun onderwerp voor deze specifieke avond. Geniet en laat je verrassen.
Op oude "Cameraden" geïnspireerde foto's
Klik op een foto om die foto schermvullend te bekijken. Met de zoekfunctie kun je op tekst in de hele tabel zoeken.De foto | Toelichting |
---|---|
![]() Boukje Reuzel | Ter gelegenheid van het 20 jaar Jubileum van de Fotoclub stonden in mijn Cameraad deze berichten. De agenda van de oprichtingsvergadering, waarbij er per agendapunt het aantal beschikbare minuten genoteerd stond; alles was heel zorgvuldig voorbereid. Het verslag in de krant sprak ook boekdelen; er was super veel belangstelling voor deze nieuwe fotoclub. Toen ik dit alles las, begreep ik beter waarom Han Baartmans, de oprichter van de Fotoclub, deze datum 5 juni 1980 als de échte datum ervaart en dat hij graag wil dat we die datum weer in ere herstellen. Bij de datum van 5 juni 1980 zit de emotie ! Bij 24 april 1981 ligt het accent op het zakelijke en dat is van een andere orde ! Ik heb de verslagen tussen de zonnige ‘meizoentjes’ gelegd en daar de foto gemaakt. |
![]() Rob Moget | Ik heb een Cameraad uit 1981 No.5 gekregen. Ook toen had men al problemen met het formaat. Er werd gepraat over een overheadprojector maar dat was te duur, de oplossing was een EPISKOOP. Het nadeel daarvan was dat alleen plaatjes van 13 x 13 cm bruikbaar waren. Vandaar een zwart/wit foto van een rozenbottel, die zowel op 13 x 13 cm en op A3 goed afgedrukt kan worden. |
![]() Tiemen van der Worp> | Ik werd geïnspireerd door een analoge zwart-wit foto van Bart van den Dolder in een ruim 20 jaar oude Cameraad: een spel van schaduw en licht op de muur van een gang in het toen vrij nieuwe Gronings Museum. In mijn woonkamer zag ik schuine schaduwen van horizontale lamellen op een grijze kast. Die heb ik met een iPhone gefotografeerd. Een sterke uitsnede van de foto heb ik grafisch bewerkt door middel van contrastmaximalisatie en een filter: een abstract beeld was het resultaat. |
![]() Arnold van der Lee | Het was de Cameraad van februari 1994. De foto van de maand inspireerde me, zwart wit en water in een landschap. Dat werd het onderwerp. Ik heb het schermpje van mijn toestel op zwart wit gezet en zocht water op in de buurt. Het werd de, pas gerestaureerde draaibrug in Houdringe (De Baronbrug) uit 1813, met mooi laag licht net op de brug en op de bomen in de verte. De vrouw op de brug maakte het af. |
![]() Leon Bongers | Ik heb een clubblad uit 1988 bekeken en zag dat er 6 sponsoren in stonden. Op de foto staan nu de zes sponsoren. |
![]() Nathalie van der Poel | Mijn Cameraad was uitgegeven bij het 12,5 jarig bestaan van de Fotoclub. Toen ik hem had doorgelezen bleek dat alle auteurs overleden waren, daarom koos ik voor een Memento Mori |
![]() Petra Rekoert | In het nummer dat ik ontving (juni 1998) zat een oude foto van Alyd, het was de foto van de maand. Een foto van een uithangbord. Deze foto was mijn inspiratie. Wat mij vooral opviel was dat er in het boekje nog erg veel over analoog fotograferen werd gesproken. De fotografie heeft dus een enorme ontwikkeling doorgemaakt in deze tijd, echt bizar om te lezen hoe snel dit dus gegaan is. Toen ik dus in Utrecht aan het rondstruinen was, en dit uithangbord zag, met allerlei oude kameraadjes erop, dacht ik direct; dit is mijn foto voor het 40 jarig bestaan. |
![]() Bea van Beckhoven - van der Schoot | Het clubblad de ‘Cameraad’ heeft er voor mij toe bijgedragen om een lustrum bewerking in Photoshop te gaan maken. Ik kwam op het idee dat in de vorm van een schild te gaan doen en daarin heb ik de 26 letters van het alfabet geplaatst met daar achter woorden uit die Cameraad en heb die gevuld met een grijze kleur. Daarna heb ik het schild een gekleurde rand gegeven. De witte achtergrond om het schild heen is vervangen door gebruik te maken van een kleuren verloopfilter. Daarna heb ik er als afsluiting een rode rand omheen gezet. Ik wilde het nog wat feestelijker maken maar.…dat wilde dit schild niet en het zei “het is goed zo en ik ben wie ik ben.” Een schild draagt voor mij ontzag uit en dat heb ik ook voor dit Bestuur. Dank jullie wel voor al jullie inzet en van harte gefeliciteerd. ook alle leden natuurlijk. |
![]() Evert ter Burg | Hierbij laat ik middels deze foto zien dat ik mooie herinneringen heb aan gebeurtenissen met de Fotoclub. Helaas kon ik niets verzinnen wat me aansprak uit de oude toegezonden Cameraad. Wel leuk om zo’n hele oude Cameraad te zien. Daarom heb ik deze foto uitgezocht. Het is tijdens een safari van de werkgroep Natuur. Het was een druilerige dag maar we gingen vol goede moed naar de Lage Vuursche en hadden daar alsnog geluk met een mooie zon! |
![]() Monika Koop | In de Cameraad van 2012 gaat het in een belangrijk deel over het weer en de wolken met landschap of componerende elementen. Daarbij werden ook de winterse taferelen genoemd. En natuur- verschijnselen, met als voorbeeld halo’s enz. En voila, zie hier... een beetje alles wat genoemd werd vond ik in deze foto. Het landschap is ondergeschikt aan de lucht maar biedt een mooi silhouet. De ijsvloer ervoor benadrukt het winterse tafereel. Het is misschien niet de meest scherpe foto maar ik vond in dit geval het idee belangrijker dan de kwaliteit. |
![]() Peter Venema | Geïnspireerd door het glazen object uit het blad Cameraad. Ik ben zelf erg blij met deze voor mij de mooiste vogel in Nederland. |
![]() Wim Kastelijn | In de Cameraad van mei 1985 is een stukje opgenomen van Joan Siebols met als kop Pseudo solarisatie. Hier wordt uitgelegd hoe je pseudo solarisatie kunt verkrijgen door van je negatief eerst een positief te maken en vervolgens deze twee filmpjes op elkaar maar iets verschoven onder het vergrotingsapparaat te leggen. Ik zou dit graag na hebben gedaan, maar mijn vergrotingsapparaat staat al jaren ver weg opgeborgen. Maar met photoshop zou ik het wellicht kunnen naspelen. Het maken van een positief van een negatief is eenvoudig en het op elkaar leggen van de resultaten kan perfect met lagen. En wonderwel ontstond er een gesolariseerde foto. Op internet zijn veel tips te vinden hoe je een foto met photoshop kunt solariseren. Ik heb een foto van een boom genomen en vervolgens in Photoshop Elements: Verbeteren/Kleur aanpassen/Kleurcurven aanpassen. En daarna kiezen voor solariseren of net zo lang met de schuifjes spelen tot je het effect heb dat je aanstaat. Deze Cameraad heeft mij zeker geïnspireerd. |
![]() Diane Dirksen | Ik vond mijn inspiratie in de Cameraad van oktober 2001. Hierin wordt verslag gedaan van de drieluikavond op 24 september 2001. Het was een drieluik van leden die al lange tijd fotografeerden. Han Baartmans was als tweede aan de beurt. Ik citeer: "Altijd geïnteresseerd in vernieuwende technieken, ging Han al vroeg op het digitale pad. Voorzichtig maar zeer bewust maakte hij kennis met deze techniek en hield hierover al in 1992 een lezing voor onze fotoclub. De ontwikkelingen zijn snel gegaan en hij liet ons daarvan zijn kunnen zien. Zijn allereerste digitale afdruk was een foto van een “molen." Ik heb geen idee hoe deze foto van Han er uit zag, maar omdat ik het een mooi stukje geschiedenis vind, ben ik een molen gaan fotograferen. Kort voordat ik door de avondklok weer naar huis moest gaan fietsen, maakte ik de foto; in het blauwe uurtje. Het is de Molen (van de polder) Westbroek in Utrecht, de grootste molen van onze provincie. |
![]() Wim Zaat | In mijn exemplaar van de Cameraad trof ik het volgende gedichtje aan van Réne de Masny: "Een leven zonder liefde is als een landschap zonder zon. Als er geen schaduwen zijn, dan zijn er ook geen grote lichten." Réne de Masny is een pseudoniem voor Italiaanse gravin Duchesse Caracciolodi Briènza. Bijgaand foto is uit een geheel ander tijdperk in Duitsland bij Warendorf genomen |
![]() | In de mij toegezonden Cameraad van december 2012, lang voordat ik lid was van deze club, staat een verhaal van Fred Oosterhuis over perspectief-correcties in architectuurfotografie. Hij beschrijft hoe hij die correcties met een speciale lens (shift/tilt lens) uitvoert en illustreert dat aan de hand van een paar foto's van oude panden ("urbex"-fotografie). Hij beweert ook dat dat in software niet zou kunnen. Ik ben het geheel met hem eens dat zulke perspectiefcorrecties belangrijk zijn om realistische ogende foto's van gebouwen (oude en nieuwe) te maken. Maar dat kan echt wel met software en zo'n dure speciale lens is niet noodzakelijk. Mijn foto voor deze clubavond is daarvan een voorbeeld. |
![]() Kees Alflen | Tekst erbij: Door het zien van de foto van de maand in de Cameraad van 40 jaar geleden, dacht ik dat foto"s vaak te lijden hebben aan verval door de tijd. Verbleken etc. 40 Jaar terug vond ik nog wat negatieven uit mijn jeugd en ik probeerde in de natte doka daar nog een afdruk van te maken. De opname is gemaakt in 1962; met grauw weer kwamen we de haven van New York binnen vlak voorbij het vrijheidsbeeld. Hopeloos: zie het resultaat van slecht bewaren. |
![]() Chris Karman | Ik kwam in de ‘Cameraad’ (april 2011) tot mijn verrassing een verslag tegen van een avond op 14 maart 2011 die ik "in m'n uppie" - zoals Tiemen het schreef, heb verzorgd. Voor de pauze heb ik een voordracht met demonstratie gegeven over het thema "kleurkalibratie in de fotografie". Tiemen schreef : "Chris vergelijkt het proces van kalibreren met het stemmen van de instrumenten in een orkest: alle onderdelen moeten op elkaar afgestemd zijn om een resultaat naar wens te kunnen krijgen". In de fotografie zijn dit de monitor, de computer, de printer en het afdrukpapier. En eigenlijk hoort het fototoestel er ook bij. Na de pauze gaf ik een Audio Visuele presentatie over mijn reis door Iran. Deze foto was in deze ‘Cameraad’ afgedrukt. Het is het interieur van de Nasirmoskee in Shiraz, een kleurrijk plaatje vanuit een fascinerend land. Ik hoop nog lang lid van deze club mag en kan zijn; het bevalt er prima. |
![]() Jeannette Kok | In de Cameraad die ik kreeg uit 2001, begon de toenmalige redactie met een uitspraak van de fotograaf Fred Hazelhof. De toelichting hierop was voor mij de aanleiding voor deze foto. |
![]() Henny Mol | Ik heb voor deze foto gekozen omdat ik in het oude clubblad de naam Rinus tegen kwam, destijds als trekker van de werkgroep: Digitaal beeld. Rinus was een markante persoonlijkheid met veel creatieve ideeën. Ik heb samen met een paar andere clubleden bij Rinus in de werkgroep ''Creatief bewerken" gezeten. Deze foto is gemaakt in het van Boetzelaerpark en bewerkt met de app: Painnt. |
![]() Jan K | De Cameraad van juni 1984 had als Foto van de maand een zwart-wit foto van de Dorpskerk in De Bilt van fotograaf Bob. De compositie sprak me erg aan en ook de afdruk (ingeplakt) was van hoge kwaliteit. Het was nog een hele kunst om eenzelfde fraaie compositie en belichting te vinden. Petje af voor Bob om zo'n mooie foto in het analoge tijdperk te maken. Hoewel ik een eind in de richting kwam, heb ik toch gekozen voor een kleurenfoto en een andere compositie. Deze foto geeft een goede weergave van het fraaie weer op de - door Covid-19 - unieke Koningsdag van 2021. Daarom heb ik toch gekozen voor een kleurenfoto. |
![]() Piet van Trigt | Ik vond nog een foto van de jubileum wandeling van de FCB in 2015. Toen werd het 35 jarig jubileum van de club gevierd met een wandeling over landgoed Beerschoten en daarna een diner in de Biltse Hoek. (zie bijgaande foto). Blijkbaar is de oprichtingsakte in 1981 geweest en niet in 1980 . De foto die ik wil presenteren is een foto van het “parapluie-laantje” met als “dirigent ” de boswachter die ons rondleidde. |
![]() Bouwe Taverne en Peter van der Velden | Het plaatje toont ons de 40 jarige geschiedenis van de fotoclub. Ieder dennenappeltje (want dat zijn het, maar het hadden net zo goed kaarsjes kunnen zijn!) vertegenwoordigt het enthousiaste fotoverhaal van een clublid en, zoals je ziet, groeit het aantal fotoverhalen met de jaren. |
![]() Dick Bakkum | De opdracht is om een foto in te leveren, die verwijst naar de onderwerpen in de Cameraad of het idee wat je hebt over de inhoud van het blad. Nadat ik de Cameraad had doorgelezen dacht ik, dat is mooi want de pinholetechniek vind ik leuk en ook het maken van foto’s in de natuur, bijvoorbeeld landschappen. Ik heb een foto gemaakte mijn Olympus camera OM-D E-M1 mark II en lens 12-50mm F3.5-6.3. De pinholetechniek zit digitaal op mijn camera, dus ik heb daarmee een foto gemaakt. Ik heb het standpunt gekozen van laag naar hoog, om het pinhole effect goed uit te laten komen. |
Er werden 23 foto’s gepresenteerd met 28 clubleden als toehoorder.
In een ontspannen sfeer is er naar de foto’s gekeken en naar de verhalen geluisterd.
Zo kwam niet alleen de geschiedenis en ontwikkeling van de fotoclub in beeld maar ook bepaalde markante personen werden benoemd.
Het samen ‘heffen van het glas’ gaan we hopelijk in de herfst doen.
Boukje Reuzel