13 november 2023: Paddenstoelen

Op 13 november bespraken we de foto’s die leden van paddenstoelen hadden gemaakt. Dit als vervolg op de presentatie van Läslo en Jan over paddenstoelenfotografie op 9 oktober. In ieder geval 20 leden zijn aan de slag gegaan met de opdracht en hebben een foto ingeleverd.

Bij iedere foto keken we eerst een minuut naar de foto om deze in ons op te nemen. Aansluitend gaf een van de leden aan wat hij/zij van de foto vond en opviel. Vervolgens besteedde Jan aandacht aan vooral de afbakening van de paddenstoel(en) ten opzichte van de omgeving en de gekozen scherptediepte. Dit zijn 2 belangrijke aandachtspunten bij macro-/detailfotografie. Ook besteedde hij aandacht aan de kadrering. In een enkel geval liet hij een alternatieve bewerking zien, veelal een spiegeling van het beeld. Dit leverde soms verrassende uitkomsten op.

Het bespreken van 18 foto’s in twee uur lijkt eenvoudig te doen, maar keer op keer blijkt dat als je echt aandacht wilt besteden aan een foto, je daar ook de tijd voor moet nemen. Voordat we het wisten, was het dan ook al 22:15 uur, tijd om te sluiten.

Jan gaf tot slot nog enkele tips naar aanleiding van de bespreking:

• Hou rekening in de herfst met schitteringen door vocht. Een oplossing hiervoor kan zijn een polarisatiefilter.
  • Let bij het gebruik van een lampje of een reflectiescherm op glinstering en dus uitgebeten hooglichten.
  • Probeer een rustig beeld te creëren door een goede keuze van scherptediepte en/of het verwijderen van bijvoorbeeld bladeren tijdens de opname.
  • Probeer eens een beeld te spiegelen: we kijken veelal van links naar rechts waardoor een lege ruimte links nauwelijks opvalt, maar een lege ruimte rechts wel.
  • Experimenteer vooral met focus stacking, maar dat is lang niet altijd eenvoudig.