Een avond met Tom Meerman

De FCB ontving op 10-10-2022 de Gastspreker Tom Meerman uit Culemborg. Hij ging het hebben hoe je als begeleider van een Clubavond foto’s kunt Analyseren & Bespreken met de leden. Wat mij hierbij raakt als hij zegt: ”Kraak nooit een foto af, maar probeer iemand verder te helpen en kijk wat er voor mogelijkheden zijn.”

Zijn Motto is:”Licht is alles” geen licht dan ook geen beeld.

Ik heb als vriend van Facebook gevraagd of hij voor mij een foto heeft bij het bericht wat ik wil gaan schrijven om op de FCB Website te plaatsen en ik heb als antwoord gekregen dat ik zelf een foto uit mag kiezen op zijn Instagram of Facebook en dat heb ik gedaan via zijn Facebookpagina.

Het is deze foto geworden.

Ik word gelijk naar de Spoorbrug van Culemborg getrokken, maar Tom vraagt wat zien jullie nog meer en ik zag het prachtige licht in de foto, maar weer andere leden en Tom zien meer afbeeldingen, zoals een boom met holle ogen en verder in het water een gezicht en ergens ook een engel, die ik nog steeds aan het zoeken ben, maar ik als gepenssioneerde heb daar nu alle tijd voor en maak mij niet druk hierover als de engel verstoppertje wil blijven spelen. Tom leert ons echt naar foto’s kijken.

Wat mij nog opvalt is dat het muisstil is in de zaal wat een aandacht geweldig. Ook dat Tom een eigen beeld maakt van zijn foto’s door fotobewerking. Daarom vraag ik me af of ik soms familie van hem ben?

Ik kijk nu al uit naar Tom zijn terugkeer op 14 november dan gaat hij met ons nog een stukje theorie doornemen en daarna oefenen via foto’s hoe je een foto kunt annalyseren & bespreken.

Dit is zo maar een impressie wat ik heb beleefd en ervaren. Wat heb ik genoten.